icon welcome ghost
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـات بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا .

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

شاطر

أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل
كاتب الموضوعرسالة
المعلومات
الكاتب:
WAFA
اللقب:
عضو جديد
الرتبه:
عضو جديد
الصورة الرمزية

WAFA

البيانات
الجنسية :
gzaery
الجنس الجنس :
أنثى
الـبـلــــد :
الجزائر
المزاج :
أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه  Pi-ca-21
نوع المتصفح :
غير معروف
المهنة المهنة :
profes
الهواية :
readin
تاريخ الميلاد :
13/03/1989
العمـر العمـر :
35
النقاط النقاط :
23787
تقييم الأعضاء تقييم الأعضاء :
1
إحترام القوانين :
100
توقيع المنتدى :
توقيع المنتدى + دعاء

التوقيت

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:
مُساهمةموضوع: أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه  Emptyالأحد مارس 27, 2011 10:21 pm

يا رب انت عارف
قال الله"و اذا سألك عبادي عني فأني قريب اجيب دعوه الداع اذا دعاني " يا رب انت قريب مني , ليه انا بعيد عنك؟ يا رب انت عارف كل حاجه. و عارف اد ايه انا محتاجلك و عارف اد ايه جهلي و ضعفي بيخليني ابعد عنك و اعمل حاجات تزعلك أو معملش الحاجات اللي ترضيك أو اعملها بس مش بالطريقه اللي ترضيك. أنا عارف اد ايه ان وحش معاك. و عارف أن الحاجات و النعم اللي انت ادتهالي أكبر من اي حاجه أقدر اعملها علشانك, ليه بقي الواحد بيستسهل انه يعمل أقل حاجه و هو فاكر أنه خلاص كده عمل كل المطلوب؟ أسهل حاجه ان أنا اقول أن الشيطان هو السبب,انه هو اللي بيخليني أعمل الحاجات اللي مبتخليكش راضي عني , يا رب متخليش الشيطان يتحكم فيا كده, لأنك عارف ان الشيطان بيجيي يغري الواحد انه يعمل الحاجات اللي الواحد فعلا حاسس انه نفسه فيها, فالواحد بيضعف و يسمع كلام الشيطان, يا رب خليني اقوي من الشيطان و أقوي من نفسي -أنا مش عارف ازاي لأني طول عمري ضعيف, بس القدره و القوه كلها بأيديك يا رب انت بس تقدر تخليني أستحمل كل وسوسه الشيطان و كل الحاجات اللي بيغري الواحد بيها , لا حول و لا قوه الا بك يا رب, أنا لوحدي مقدرش اعمل حاجه وحتي كل الحاجات الكويسه اللي الواحد عايزها في الدنيا؟ أسهل حاجه ان الواحد يقول كلام كويس و يبان قدام الناس انه انسان محصلش بس يا تري الواحد بيقول الكلام ده علشان هو فعلا يقصد بيه رضا ربنا و لا علشان صورته قدام الناس. يا تري ده فعلا شرك بيك؟ ده لو فعلا كده يبقي اسوأ حاجه ممكن أكون عملتها في حياتي, أنا كل ده بفتكر اني بعمل أحسن حاجه و كده في الأخر هبقي من الناس اللي بتقول عليهم:"قل هل ننبئكم بالأخسرين أعمالاً , الذين ضل سعيهم في الحياه الدنيا و هم يحسبون أنهم يحسنون صنعاً , اولئك الذين كفروا بأيات ربهم و لقائه فحبطت أعمالهم فلا نقيم لهم يوم القيامه وزناً" يا رب متخلينيش أبدا مع الناس دول أنا عمري ما كفرت و لا أشركت بيك , لكن مش يمكن ان الواحد مبيشكرش نعم ربنا زي ما المفروض يشكرها مش ده يبقي كفر بالنعمه, ومش لما الواحد يعمل الحاجه الغلط و هو شايل من دماغه و مبيفكرش اصلا انه هيرجع يقابل ربنا مش دة كفر بلقاء ربنا ؟ طبعا انا بقول لنفسي علشان اهون الموضوع ,بس انا مش وحش للدرجة دى _انا مش بقتل ولا باسرق ولا بعمل حاجة من الحاجات الفظيعة اللي ناس بتعملها _ انا بني ادم في حالي ومبأذيش حد فكدة خلاص المفروض ربنا مش هيعذبنى ,لكن اللي بيحصل ان كل ما الواحد بيستهون بالحاجات الللى بتغضب ربنا ويعملها كل ما في الاخر ربنا فعلا بيغضب على الواحد , يعنى قد ما ربنا كويس معايا أجي اعمل الحاجات اللي تزعلة منى كدة؟ انا فعلا كدة ما استهلش ومع كدة ربنا برضة بيغفر للواحد وبيرزقة وبيوفقة في حاجات كتير ,والواحد مستمر في انة يتجاهل شكر ربنا علي كل دة , والاكتر انة واخد الحاجات دي كلها مسلم بيها كانة واجب علي ربنا انة يعمل كدة ولو معملش كدة ازعل واتضايق واقول ربنا مش بيكرمني ."فاما الانسان اذا ما ابتلاة ربة فاكرمة ونعمة فيقول ربى اكرمن واما اذا ما ابتلاة فقدر علية رزقة فيقول ربى اهانن " يعنى في الاخر برضة الواحد ما بيفتكرش ربنا الا لما يكون محتاجة ,بتاع مصلحه يعني. أنا علطول كده و مش مكسوف من نفسي, عيب فعلا. ليه الدنيا ضلمه كده أدام الواحد و ليه الحياه صعبه؟ أنا مش عارف, و محدش عارف ليه كل حاجه بتحصل في الدنيا بتحصل كده ليه, ليه لازم فيه تعب و شقا و ظلم و تعاسه و هم و قلق و حزن و نكد و مصايب و بلاوي, ليه مفيش حد مستريح و لا راضي, ليه ربنا سايبنا في الدنيا كده في الحاله ده. ايه حكمتك يا رب في كل اللي بيحصل ده- كل واحد بيحاول يفكر و يجتهد و يفسر لكن محدش عارف حاجه , وحتي اللي بيحاول يقول ان كل الحاجات الصعبه اللي في الدنيا دي علشان خير الواحد و مصلحته بشكل ما أكيد في لحظه معينه لما يحصل له مشكله زي كده أكيد هيملي الدنيا غم و نكد, علشان الواحد مبيعرفش يتكلم عن صعوبه الحياه بالسهوله ده غير لما ميكونش حاسسها وقت لما بيحسها . ساعتها بس كل النظريات و الأفكار تختفي و يبقي الواحد حاسس انه في الفراغ كده في العدم , مفيش حواليه أي حاجه ترشده أو توجهه للطريق السليم, ساعتها بس الواحد يحس انه مش قادر يعمل حاجه و ان هو محتاج أكتر بكتير من مساعده أي شخص. أنت بس يا رب اللي عارف ايه اللي فيه الخير ليا, فيا رب نور طريقي و أهديني للحاجه اللي ترضيك و تسعدني في حياتي . يا رب أنت عارف أني مش شايف الدنيا الا بشكل ضيق أوي مفهوش غير مصلحتي , بس مش شايف أيه فعلا الحاجه اللي تقربني منك و تسعدني في النيا و الأخره. يا رب خليني أنفذ ارادتك و مشيئتك في العالم ده. يا رب انت عارف أد ايه أنا بحب الناس التانين, يا رب قدرني اني اسعدهم و اعمل لهم حاجات كويسه تخلي حياتهم أحسن علشان يشكروك و يذكروك أكتر و يطيعوك و يعملوا كل حاجه زي ما يرضيك. يا رب متخليش رضا الناس هو بس همي و لا تخليني مجرد بني أدم الناس بتبقي معجبه بيه و مبسوطه منه و لكن أكون فعلا بني أدم نافع و مفيد يفكر الناس بيك و يعمل كل حاجه في سبيلك و علشان ترضي عني, و يخلي كل الناس تعمل كل حاجه في سبيلك برضه. " ربنا لا تؤاخذنا ان نسينا أو أخطأنا ربنا و لا تحمل علينا اصرا كما حملته علي الذين من قبلنا ربنا و لا تحملنا ما لا طاقه لنا به و أعف عنا و أغفر لنا و أرحمنا أنت مولانا فأنصرنا علي القوم الكافرين" يا رب اعوذ بك من أن تكون نيتي من كتابه هذا الكلام ارضاء أحد سواك.

---------------------------------
انشرها لكل أصحابك
الموضوع الأصلي : أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه الكاتب : WAFAالمصدر : منتديات طموح الجزائر
WAFA : توقيع العضو
المعلومات
الكاتب:
المدير{ع~المعز}العام
اللقب:
المدير العام
الرتبه:
المدير العام
الصورة الرمزية

المدير{ع~المعز}العام

البيانات
الجنسية :
gzaery
الجنس الجنس :
ذكر
الـبـلــــد :
الجزائر
المزاج :
أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه  Pi-ca-20
نوع المتصفح :
firefox
المهنة المهنة :
studen
الهواية :
readin
تاريخ الميلاد :
07/04/1987
العمـر العمـر :
36
العمل/الترفيه :
المدير المميز في المنتدى
المزاج :
في منتهى الروعة و الإطمئنان فرح بما حوله
النقاط النقاط :
76433
تقييم الأعضاء تقييم الأعضاء :
0
إحترام القوانين :
100
توقيع المنتدى :
توقيع المنتدى + دعاء

التوقيت

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:
https://tomouhdz.mam9.com
مُساهمةموضوع: رد: أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه  Emptyالأحد مارس 27, 2011 10:23 pm

5465
الموضوع الأصلي : أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه الكاتب : المدير{ع~المعز}العامالمصدر : منتديات طموح الجزائر
المدير{ع~المعز}العام : توقيع العضو

أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة
صفحة 1 من اصل 1

مواضيع مماثلة

-
» بسم الله و الصلاة و السلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم من "بلـّغوا عني ولو آية"8"
» بسم الله و الصلاة و السلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم من "بلـّغوا عني ولو آية"8
» قصة مؤثرة تحكي معاناة شاب فلسطيني .
» (( الطرد لا يصلح سلوك الطالب العدواني ...!. ))
» █◄ حصــــ تشغيل جميع انواع الريسيفرات بدون استثناء على نظام الشرنج ــــريـا ►

odessarab الكلمات الدلالية
أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه حصرياا , أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه بانفراد , أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه منتديات اوديسا , أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه حمل , أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه download , أعجبتني وشعرت أنها تحكي لسان حالنا جميعا بلا استثناء فنقلتها لكم داعيا الله ان يصلح أحوالنا ويهدينا لما يحبه ويرضاه تحميل حصري
odessarabرابط الموضوع
odessarab bbcode BBCode
odessarab HTML HTML كود الموضوع